sobota, 26 października 2013

Placek dyniowy







Osobiście wiem już, że dynia na słodko to nie mój smak ( no może oprócz dyni z jabłkiem w sosie cynamonowym, ale o tym w innym przepisie ;) ).
Jednak ciasto musi być smaczne skoro moja Mama, Babcia i synek tak się nim zajadali.
W moje gusta jednak nie trafiło, mimo to podam Wam przepis, bo być może ktoś z Was również lubuje się w ciastach dyniowych.

Ciasto:
- 100g masła
- 200g mąki
- 3 łyżki cukru
- sól

Masa dyniowa:
- 500g miąższu z dyni
- sól
- 1/2łyżeczki octu
- 50g masła
- 100g cukru
- 2 jajka
- 1 szczypta mielonego cynamonu
- 1 szczypta mielonego imbiru
- 5 łyżek zagęstnika ( np. mąka ziemniaczana )

Ponadto:
- masło do wysmarowania formy

Masło rozpuszczamy, mąkę z masłem ucieramy.
Następnie zagniatamy ciasto, dodając cukier, szczyptę soli i 3 łyżki zimnej wody.
Ciasto formujemy w kulę i na 30 minut odkładamy w chłodne miejsce.

2/3 ciasta należy rozwałkować na oprószonym  mąką blacie kuchennym i wkładamy do wysmarowanej masłem tortownicy lub okrągłej formy o średnicy ok. 28cm.
Z pozostałego ciasta formujemy brzegi o wysokości ok. 3cm (najpierw robimy wałeczek i wyklejamy nim brzegi formy).
Tortownicę pod przykryciem odstawiamy na godzinę w chłodne miejsce ( ja skróciłam ten czas do pół godziny wkładając ciasto do zamrażalnika).

Aby przyrządzić masę, kroimy miąższ dyni w kostkę i dusimy pod przykryciem ok. 15 minut z niewielką ilością wody, szczypty soli i octu.
Dynię wyjmujemy z garnka, odsączamy i ucieramy na puree (zmiksowałam ręcznym blenderem).

Nagrzewamy piekarnik do 200st,
Ucieramy masło z cukrem na puszysta masę.
Oddzielamy żółtka  i dodajemy do masy.
Następnie dodajemy cynamon, imbir i mąkę ziemniaczaną, mieszamy.
Dodajemy puree z dyni.

Wyjmujemy schłodzone ciasto, nakłuwamy widelcem, żeby za mocno nie wyrosło, w środku kładziemy papier do pieczenia i wysypujemy na niego fasolę.
Wkładamy do piekarnika i pieczemy w 200st ok 15 minut.

W międzyczasie ubijamy pianę z białek na sztywną masę ( na początku ubijania dodaję szczyptę soli lub odrobinę soku z cytryny, białka wtedy idealnie się ubijają).
Pianę dodajemy ostrożnie do dyniowej masy i delikatnie mieszamy łyżką.
Masę równomiernie rozprowadzamy na kruchym cieście i pieczemy jeszcze ok 25 minut.

Ciasto najlepiej smakuje na gorąco.


Smacznego :-)













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz