niedziela, 3 listopada 2013

Chleb pszenno-żytni na piwie


Pierwszy chleb, który oprócz bułek, nie piekłam na zakwasie.
Zostało trochę piwa, którego mój Mąż nie wypił i postanowiłam je wykorzystać.
Chleb jest długo świeży, do kilku dni, ma ciekawy smak i bardzo szybko wyrasta.

Składniki na 1 bochenek:
- 7g suszonych drożdży lub 14g świeżych (robimy rozczyn)
- 2 szklanki* mąki pszennej
- 1 szklanka mąki żytniej typ 720 lub żytniej razowej typ 2000
- 1 łyżeczka soli (dałam odrobinę więcej|)
- 360 ml piwa (dałam ok. 340 ml)
- 2 łyżki oleju
- 2 łyżki miodu
- opcjonalnie kminek (pominęłam )

Mąkę, sól i drożdże  dajemy do jednej miski.
Piwo z miodem i olejem podgrzewamy do temp. 54st, więcej nie.

Wszystkie składniki mieszamy mikserem z hakiem lub wyrabiamy ręcznie.
Zostawiamy do wyrośnięcia, aż ciasto podwoi swoją objętość, u mnie trwało to ok 1 godz.

Wyrośnięte ciasto przekładamy na blachę, do koszyka lub keksówki i zostawiamy do kolejnego wyrośnięcia i podwojenia objętości( tym razem piekłam w keksówce wysmarowanej masłem i obsypanej otrębami pszennymi).

Piekarnik nagrzewamy do 175 st.Chleb pieczemy z parą przez ok pół godziny.
Chleb jest upieczony, jeśli postukany od spodu wydaje głuchy odgłos.

* szklanka ma u mnie zawsze 250ml.


Polecam !




5 komentarzy:

  1. piekłam też kiedyś chleb na piwie-bardzo nam smakował

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, jest bardzo smaczny, a co najlepsze, dość długo świeży.
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chleba na piwie jeszcze nie piekłam... Ciekawa jestem bardzo jego smaku... Dużym plusem na pewno jest to, że zachowuje długo świeżość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jula G, przepis na prawdę prosty, pozdrawiam :-)

    Szybkie Gotowanie, polecam, wypróbuj, chleb jest bardzo smaczny, no i właśnie ta świeżość, to rzadkość u chlebów pieczonych na drożdżach, czy innych spulchniaczach nie będących zakwasem ;-)
    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń